Islam
melihat dunia sebagai tempat untuk bercucuk tanam dan hasilnya akan dipungut di
akhirat kelak.
Islam
tidak pernah menolak dunia kerana namanya dunia.
Sebaliknya
Islam menolaknya dari sudut penggunaannya yang bercanggah dengan tuntutan Allah
dan RasulNya.
Ada
dalam kalangan manusia yang menjadikan dunia sebagai matlamat hidupnya yang
dikejar-kejar. Sebagaimana anjing-anjing yang kelaparan mengejar bangkai.
Janganlah
kita menjadi seumpama anjing-anjing tersebut yang tidak pernah puas dengan apa
yang dimiliki.
Jadikanlah
dunia ini sebagai tempat mencari bekal dan lihatlah dunia ini dengan keluasan
akhirat. Maka Allah akan memudahkan urusan kita di dunia dan jadilah semuanya
bekalan untuk perjalanan yang panjang untuk bertemu Allah.
Jom
baca beberapa pesanan Nabi Salla Allah wa sallam kepada para sahabat dan
menjadi pedoman untuk kita mengikut jejak langkah mereka:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: نَامَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى حَصِيرٍ فَقَامَ وَقَدْ
أَثَّرَ فِي جَنْبِهِ، فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوِ اتَّخَذْنَا لَكَ
وِطَاءً، فَقَالَ: «مَا لِي وَلِلدُّنْيَا، مَا أَنَا فِي الدُّنْيَا إِلَّا
كَرَاكِبٍ اسْتَظَلَّ تَحْتَ شَجَرَةٍ ثُمَّ رَاحَ وَتَرَكَهَا» وَفِي البَاب عَنْ
ابْنِ عُمَرَ، وَابْنِ عَبَّاسٍ: «هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ»
Abdullah Ibn Mas’ud radiya Allah anhu bahawa
Rasulullah salla allah ‘alayh was sallam tidur di atas tikar dan bangun selepas
itu dalam keadaan badannya berbekas. Maka kami berkata: “Wahai Rasulullah,
apakah patut kami bawakan kepada mu hamparan yang lembut”.
Nabi berkata: “Apakah kedudukan aku di dunia ini.
Bandingan aku dengan dunia tidak ubah bagaikan seorang pengembara yang berehat
buat sementara waktu di bawah sepohon pokok kemudian beredar meninggalkannya.”
(Hadith riwayat al-Tirmidhi, beliau mengatakan hadith
ini hasan sahih).
اشْتَكَى سَلْمَانُ فَعَادَهُ سَعْدٌ،
فَرَآهُ يَبْكِي، فَقَالَ لَهُ سَعْدٌ: مَا يُبْكِيكَ يَا أَخِي؟ أَلَيْسَ قَدْ
صَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَلَيْسَ؟ أَلَيْسَ؟
قَالَ سَلْمَانُ: مَا أَبْكِي وَاحِدَةً مِنَ اثْنَتَيْنِ، مَا أَبْكِي حُبًّا لِلدُّنْيَا،
وَلَا كَرَاهِيَةً لِلْآخِرَةِ، وَلَكِنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَهِدَ إِلَيَّ عَهْدًا، فَمَا أُرَانِي إِلَّا قَدْ تَعَدَّيْتُ،
قَالَ: وَمَا عَهِدَ إِلَيْكَ؟ قَالَ: عَهِدَ إِلَيَّ: «أَنَّهُ يَكْفِي
أَحَدَكُمْ مِثْلُ زَادِ الرَّاكِبِ، وَلَا أُرَانِي إِلَّا قَدْ تَعَدَّيْتُ،
وَأَمَّا أَنْتَ يَا سَعْدُ فَاتَّقِ اللَّهَ عِنْدَ حُكْمِكَ إِذَا حَكَمْتَ،
وَعِنْدَ قَسْمِكَ إِذَا قَسَمْتَ، وَعِنْدَ هَمِّكَ إِذَا هَمَمْتَ» قَالَ
ثَابِتٌ: «فَبَلَغَنِي أَنَّهُ مَا تَرَكَ إِلَّا بِضْعَةً وَعِشْرِينَ دِرْهَمًا،
مِنْ نُفَيْقَةٍ كَانَتْ عِنْدَهُ»
Salman
pernah mengadu sakit; Beliau telah diziarahi oleh Sa‘ad bin Abi al-Waqqas. Sa’ad
melihat Salman menangis, lantas Sa’ad berkata: “Apakah yang menyebabkan
engkau menangis, wahai saudaraku.. bukankah tuan bersahabat dengan Rasulullah
salla allah ‘alayh wa sallam?.
Salman
menjawab: “Aku tidak menangis kerana luput satu daripada dua perkara. Saya
tidak menangis kerana bimbang berpisah dengan dunia dan bukan juga kerana
bencikan akhirat. .. tetapi Rasulullah salla Allah ‘alayh wa sallam telah
menjanjikan kepada kami satu perjanjian
dan aku telah melihat bahawa aku telah melanggar perjanjian itu.”
Sa’ad
berkata: “apakah yang dijanjikan oleh Rasulullah salla Allah ‘alayh wa sallam
itu?
Jawabnya:
“Baginda berjanji kepada aku iaitu cukuplah
kepada salah seorang daripada kamu mengambil keperluan dunia sebagai
bekalan orang yang berada di dalam perjalanan.. saya telah melanggar perjanjian
itu. Adapun engkau wahai Sa’ad, bertakwalah kepada Allah dalam hukuman yang
engkau jatuhkan dan ketika membahagikan harta kekayaan kepada rakyat dan ketika
ingin melakukan sesuatu perkara.”
Kata
Thabit: Berdasarkan berita yang sampai kepadaku, Salman hanya meninggalkan wang
sebanyak 20 dirham lebih dan sedikit wang perbelanjaan.
(Riwayat Ibn Majah)
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، أَنَّ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِالسُّوقِ، دَاخِلًا مِنْ بَعْضِ
الْعَالِيَةِ، وَالنَّاسُ كَنَفَتَهُ، فَمَرَّ بِجَدْيٍ أَسَكَّ مَيِّتٍ، فَتَنَاوَلَهُ
فَأَخَذَ بِأُذُنِهِ، ثُمَّ قَالَ: «أَيُّكُمْ يُحِبُّ أَنَّ هَذَا لَهُ
بِدِرْهَمٍ؟» فَقَالُوا: مَا نُحِبُّ أَنَّهُ لَنَا بِشَيْءٍ، وَمَا نَصْنَعُ
بِهِ؟ قَالَ: «أَتُحِبُّونَ أَنَّهُ لَكُمْ؟» قَالُوا: وَاللهِ لَوْ كَانَ حَيًّا،
كَانَ عَيْبًا فِيهِ، لِأَنَّهُ أَسَكُّ، فَكَيْفَ وَهُوَ مَيِّتٌ؟ فَقَالَ:
«فَوَاللهِ لَلدُّنْيَا أَهْوَنُ عَلَى اللهِ، مِنْ هَذَا عَلَيْكُمْ» ،
Daripada
Jabir bin ‘Abd Allah: Rasulullah salla Allah ‘alayh wa sallam pernah lalu di
pasar dari arah ‘Aliyah. Orang ramai mengikut baginda di kiri dan kanannya. Baginda
lalu di hadapan bangkai seekor anak kambing jantan yang terputus dua telinganya.
Lalu baginda
memegang dua telinga kambing itu lalu bersabda: “siapa dalam kalangan kamu yang
sanggup membayar satu dirham untuk kambing ini.”
Mereka
menjawab: “Kami tidak suka ia menjadi milik kami dengan apa-apa bayaran
sekali pun dan apa yang boleh kami lakukan terhadapnya”.
Sabda
Rasulullah salla allah ‘alayh wa sallam: “Adakah kamu suka ia menjadi milik
kamu?”
Mereka menjawab:
“Demi Allah seandainya ia hidup sudah tentu ia seekor anak kambing yang
cacat kerana telinganya terputus. Apatah lagi sudah menjadi bangkai.”
Sabda
Rasulullah salla Allah ‘alayh wa sallam: “Demi Allah, dunia itu lebih hina
pada pandangan Allah daripada bangkai kambing yang dipandang hina oleh kamu
sekalian.”
(Hadith
riwayat Muslim).
Cintailah
akhirat, jangan jadi hamba kepada dunia.
Jadilah
manusia yang bijak yang melihat dunia ini dengan keluasan akhirat.
Jangan jadi
anjing-anjing yang kelaparan yang mengejar bangkai.
Hafid Sulaiman
No comments:
Post a Comment