Wednesday 21 October 2015

Amalan Zikir Di Waktu Pagi Berdasarkan Hadith





Pada hari ini, ramai dalam kalangan masyarakat sudah menyedari keperluan diri untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah. Ia adalah sifat semula jadi manusia. Zikir merupakan perbuatan mengingati Allah dalam pelbagai cara. Zikir atau doa yang terbaik adalah apa yang telah diajar oleh baginda nabi salla Allah ‘alayh wa sallam.


Bagi mereka yang inginkan panduan mudah untuk berzikir berdasarkan apa yang telah diajar oleh Nabi Salla allah ‘alayh wa sallam, 10 Zikir pada waktu pagi ini boleh dijadikan panduan. Banyak lagi zikir yang menjadi sunnah, dan ini adalah sebahagian daripadanya. Saya akan kongsikan dari semasa ke semasa. IN SYAA ALLAH.

Ia adalah amalan yang mudah untuk kita lakukan terutamanya usai solat subuh. Boleh juga diamalkan ketika memandu ke tempat kerja, sambil bercucuk tanam, menyiram bunga, menyediakan sarapan dan apa saja keadaan kita di waktu pagi. Dan ia juga boleh diamalkan pada waktu petang atau malam.

Moga bermanfaat. Saya petik nukilan ini daripada FB Ustaz Muhamad Rizal Johari.

10 Amalan Zikir Waktu Pagi


1. Dibaca Pagi (satu kali):

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً
Maksudnya: "Ya Allah, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik, dan amalan yang diterima." (HR. Ibnu Majah)

2. Dibaca Pagi (satu kali) :

اَللَّهُمَّ بِكَ أَصْبَحْنَا، وَبِكَ أَمْسَيْنَا، وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوْتُ وَإِلَيْكَ النُّشُوْرُ
Maksudnya: “Ya Allah, dengan rahmat dan pertolongan-Mu kami memasuki waktu pagi, dengan rahmat dan pertolongan-Mu kami memasuki waktu petang. Dengan rahmat dan kehendak-Mu kami hidup dan dengan rahmat dan kehendak-Mu kami mati. Dan kepada-Mu kebangkitan (bagi semua makhluk).” (HR Al-Bukhari)

3. SAYYIDUL ISTIGHFAR

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
Maksudnya: “Ya Allah! Engkau adalah Rabbku, tidak ada ilah (yang berhak diibadahi dengan benar) kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakan aku dan aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan apa yang aku perbuat. Aku mengakui nikmatMu (yang Engkau berikan) kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa kecuali Engkau.” (HR. Al-Bukhari)

4. Dibaca Pagi (tiga kali) :

رَضِيْتُ بِاللهِ رَبًّا، وَبِاْلإِسْلاَمِ دِيْنًا، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيًّا
Maksudnya: “Aku redha Allah sebagai Rabbku (untukku dan orang lain), Islam sebagai agamaku, dan Muhammad Sallallahu ’alaihi wa Sallam sebagai nabiku (yang diutus oleh Allah).” (HR. Ahmad)

5. Dibaca Pagi 3x (tiga kali) :

اَللَّهُمَّ عَافِنِيْ فِيْ بَدَنِيْ، اَللَّهُمَّ عَافِنِيْ فِيْ سَمْعِيْ، اَللَّهُمَّ عَافِنِيْ فِيْ بَصَرِيْ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ. اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْكُفْرِ وَالْفَقْرِ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ
Maksudnya:- “Ya Allah! Selamatkan tubuhku (dari penyakit, dari maksiat, atau dari apa-apa yang tidak aku inginkan). Ya Allah, selamatkan pendengaranku (dari penyakit, dari maksiat, atau dari apa-apa yang tidak aku inginkan). Ya Allah, selamatkan penglihatanku (dari penyakit, dari maksiat, atau dari apa-apa yang tidak aku inginkan). Tidak ada ilah (yang berhak diibadahi dengan benar) kecuali Engkau. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kekufuran dan kefakiran. Dan aku berlindung kepada-Mu dari siksa kubur. Tidak ada ilah (yang berhak diibadahi dengan benar) kecuali Engkau.” 

6. Dibaca Pagi  (tiga kali) :

بِسْمِ اللهِ لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي اْلأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ
Maksudnya: “Dengan menyebut nama Allah, yang dengan nama-Nya, tidak ada sesuatupun yang membahayakan, baik di bumi maupun di langit. Dia-lah Yang Maha mendengar dan Maha mengetahui.” (HR. Al-Tirmidhi )

7. Dibaca Pagi (satu kali) :

يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ، أَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ
Maksudnya: Wahai Rabb Yang Maha hidup, wahai Rabb Yang Maha berdiri Sendiri (tidak memerlukan segala sesuatu), dengan rahmat-Mu aku meminta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan janganlah Engkau serahkan (urusanku) kepada diriku sendiri walaupun hanya sekelip mata (tanpa mendapat pertolongan dari-Mu).” (HR. An-Nasa-i )

8. Dibaca Pagi (tiga kali) :

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ: عَدَدَ خَلْقِهِ، وَرِضَا نَفْسِهِ، وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Maksudnya: “Mahasuci Allah dan aku memujiNya sebanyak bilangan makhlukNya, Maha suci Allah sesuai keridhaan-Nya, Maha suci Allah seberat timbangan arasy-Nya, dan Maha suci Allah sebanyak tinta (yang menulis) kalimat-Nya.” (HR. Muslim)

9. Dibaca Pagi 100x :

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ
Maksudnya: “Maha Suci Allah, aku memuji-Nya.” (HR. Muslim)

10. Dibaca Pagi (atau Sehari-semalam) 100x :

أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ
Maksudnya: Aku memohon ampunan kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya. (HR. Al-Bukhari)

Moga Allah golongkan kita bersama dengan orang yang akan masuk ke syurga Allah.

Hafid Sulaiman
FB Page: Kesihatan Adalah Anugerah




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...