Monday 29 September 2014

40 Sen Sehari Untuk Si Anak Kesayangan

Sayangi anak anda.


40 Sen Sehari untuk belanja sekolah rendah di kampong pada tahun 1990-an adalah suatu nilai yang cukup banyak.

20 sen boleh beli nasi lemak sepinggan kecil, 10 sen boleh beli minuman gelas kecil dan 10 sen boleh dibuat pilihan sama ada nak dibelanjakan beli kuih atau gula-gula.

Lagi jimat jika dibekalkan nasi dan air dari rumah. Duit belanja boleh dimasukkan ke dalam tabung.

KINI

Situasi berbeza di zaman kini.

Di Bandar besar, 40 sen mungkin hanya boleh beli kuih sebiji sahaja. Anak-anak pergi ke sekolah berbekalkan duit belanja RM2, tanpa bekal makanan… Mungkin RM5. Sama ada si ibu atau bapa tidak menyuruhnya bawa atau si anak sendiri tidak mahu membawa bekal…

Mereka makan apa yang mereka rasa mereka mahu bukan berdasarkan tahu.. Apa yang menyedapkan mata memandang, itulah yang diinginkan masuk ke dalam perut mereka.. Tidak dihiraukan sama ada ia berkhasiat atau tidak…

Pernahkah anda sebagai ibu bapa menyedari hakikat ini.. Apa yang mereka makan, kita tidak hiraukan.. kita biarkan mereka ‘meragut’ apa sahaja yang ada di padang yang luas itu…

Tidak hairanlah jika mereka mengenepikan buah-buahan dan sayuran jika nak dibandingkan dengan makanan-makanan segera dan ‘junk food’ yang lebih menyelerakan disebabkan perasa dan pewarna tiruan.

Apakah nilai RM2 yang kita berikan setiap hari berbaloi apabila si anak terpaksa di bawa ke klinik dan kita terpaksa bayar dengan harga yang lebih mahal.. Mungkin sampai ratusan..

Ibu bapa perlu menyedari bahawa kehidupan di zaman moden ini lebih memerlukan imunisasi yang kuat untuk anak-anak.

Cara pemakanan yang betul sangat membantu si anak menbentuk sistem imun yang kuat.

Jika si anak comel ini asyik dengan ‘junk food’ sahaja, bagaimana mereka mahu membina sistem imun kuat untuk melawan penyakit yang pelbagai.

Bina Kesedaran Agar Kita Prihatin


Saya ingin membina kesedaran di dalam diri ibu bapa, apakah kita ingin membiarkan anak-anak kita makan sesuatu yang meruntuhkan sistem pertahanan tubuh mereka…

Tanpa kesedaran tentang nutrisi pemakanan yang betul, si anak tidak akan mampu melawan penyakit yang datang.

Anak-anak comel ini seharusnya diajar untuk memahami kepentingan vitamin dan mineral. Tahu apa yang mereka makan. Baik atau pun buruk untuk tubuh, rohani dan jasmani.

Apa yang kita masak di rumah juga kadang-kadang sudah kehilangan nutrient yang ada di dalam bahan makanan. Maka, jadilah makanan itu makanan yang tidak berkhasiat.

40 Sen Sehari Untuk Si Comel..


40 sen sehari jika nak dibandingkan dengan RM 4 kita belanjakan untuk sarapan pagi untuk diri kita, adalah kecil nilai tapi besar impak yang ditinggalkan.

Apa yang saya maksudkan adalah dengan membeli Chewable Vita-C Plus dengan harga RM37.50 yang mengandungi 90 biji, anda sebenarnya hanya membelanjakan lebih kurang 4o sen sahaja sehari untuk si comel anda mendapat nutrisi terbaik daripada vitamin C semula jadi.

Vitamin C ini penting bertindak sebagai anti oksidan yang menguatkan fungsi sistem imun anak.

1 biji Chewable adalah seumpama kita memakan 1 setengah biji buah oren.

Ia adalah Vitamin semula jadi yang tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Ia juga diperkaya dengan Rose Hips dan Sitrus Bioflavonoid yang membantu Vitamin C bertindak secara maksimum.

Semuanya adalah dari sumber semula jadi yang masih terpelihara. Ia adalah satu cara untuk kita kembali  hidup harmoni bersama alam semula jadi.


Saya juga cadangkan kepada anda untuk mengambil Meal Shakes sebagai nutrisi lengkap untuk anak anda bersarapan yang mengandungi 19 vitamin dan mineral semula jadi terbaik.


SMS/WhatsApp: Taip <Chewable> dan hantar ke 013-3727 508


COD: Klang, Shah Alam.


Pilihan Bijak Untuk Nutrisi Anak-Anak.


Enhances Immune Function Menguatkan Fungsi Imunisasi



Hafid Sulaiman

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...