Secara umumnya prinsip Rasulullah di dalam diet harian
baginda adalah halal dan baik serta tidak mengikut jejak langkah syaitan iaitu
tidak berlebih-lebihan dan tidak membazir.
Sebagai umat Nabi Muhammad salla Allah alayh wa
sallam yang ingin mengikut sunnah baginda, hendaklah kita mengikuti prinsip
umum ini. Selagi mana makanan yang kita makan itu halal, baik, berkhasiat,
mengikut keperluan tubuh, tidak membazir dan berlebihan, maka kita telah
mengikuti sunnah dalam menjaga kesihatan badan.
Dakwaan-dakwaan tertentu
Namun kita
mungkin biasa melihat dakwaan-dakwaan tersebar yang mendakwa amalan pemakanan
tertentu adalah sunnah baginda.
Sebagai contoh
image di bawah:
dan
atau yang ini...
Dakwaan di atas yang mengaitkan ia sebagai diet Rasulullah perlu diselidiki agar kita tidak melakukan jenayah ilmiah ke atas baginda. Dakwaan diet Rasulullah seperti jangan makan susu dengan daging, jangan makan daging dengan ikan, jangan makan ikan dengan susu, jangan makan ayam dengan susu, jangan makan ikan dengan telur dan lain-lain cara pemakanan perlu disemak sebelum dikaitkan dengan agama.
Jika ia terbukti dengan kajian sains sekalipun, tetapi tidak ada bukti yang jelas ia arahan Rasulullah, kita hanya boleh mengamalkannya berdasarkan sokongan kajian sains tersebut. Janganlah sekali-kali kita hendak meyakinkan orang lain untuk beramal berdasarkan sabda baginda yang tidak sabit.
Mari kita baca jawapan oleh Dr Fathi al-Sakandari di dalam
facebook beliau yang saya nukilkan di bawah:
Jawapan:
Bismillah,
Alhamdulillah..wa ba'd.
# Penjelasan status hadith diet Nabi SAW:
1- Hadith
yang dinyatakan dalam poster itu adalah Palsu, kesemuanya adalah Batil, Tiada
Asalnya. Kesemuanya tiada dalam al-Qur'an dan tiada juga dalam hadith, baik
hadith Sahih, Da'if ataupun Palsu.
2- Menisbahkan
diet sebegini kepada Baginda salla Allah alayh wa sallam adalah
merupakan satu pendustaan kepada Baginda, celakalah fulan yang mencipta hadith
ini dan telah tetap neraka bagi mereka yang menyebarkan poster ini kecuali bagi
mereka yang bertaubat. Nabi salla Allah alayh wa sallam bersabda dalam
hadith yang Sahih:
"مَنْ كَذَبَ
عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ –
Dan siapa
yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa
memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat
duduknya di neraka" [HR al-Bukhari dan Muslim]
# Disiplin penting dalam menyebarkan hadith Nabi salla Allah alayh wa sallam
3- Ramai
manusia suka menyebarkan hadith-hadith Nabi salla Allah alayh wa
sallam dalam internet terutamanya
Facebook. Mereka berniat baik atas alasan sabda Nabi salla Allah alayh wa
sallam:
"بَلِّغُوا
عَنِّي وَلَوْ آيَةً –
sampaikan
dariku walau satu ayat.
4- Tetapi
mereka lupa lafaz penuh hadith berkenaan berbunyi:
بَلِّغُوا
عَنِّي وَلَوْ آيَةً وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ ، وَلاَ حَرَجَ ، وَمَنْ
كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
"sampaikan
dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah (apa yang kalian dengar) dari
kisah-kisah Bani Isra'il dan itu tidak mengapa (iaitu tidak berdosa walaupun ia
tidak sahih dengan syarat memberitahu ia kisah Bani Israil dan bukan hadith).
Dan siapa yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi
tanpa memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati
tempat duduknya di neraka".
5- Jangan
baca hadith sekerat saja, tetapi bacalah keseluruhannya. Ketahuilah bahawa
hadith yang sama ini padanya galakan dan ancaman, bahagian pertama hadith
berbunyi
"بَلِّغُوا
عَنِّي وَلَوْ آيَةً –
sampaikan
dariku walau satu ayat"
Adalah galakan manakala ia diiringi dengan ancaman pada bahagian akhir hadith berbunyi:
"وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ
مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ –
dan siapa
yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa
memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat
duduknya di neraka".
6- Oleh itu
sebelum anda ingin beramal dengan galakan menyebarkan hadith Nabi salla Allah
alayh wa sallam itu, jangan lupa ancamannya, tanya dulu diri anda
sekurang-kurangnya 3 perkara:
Pertama: Benarkah
ia hadith?
Kedua: Riwayat
siapa?
Ketiga: Sahihkah
ia?
Apabila telah
terjawab kesemua 3 soalan asas ini, maka silakanlah menyebarkan hadith itu,
jika tidak maka usahlah sebarkan walaupun ayatnya nampak baik dan mampu memberi
suntikan jiwa. Kerana tiada lagi yang baik apabila anda telah berdusta kepada
Baginda Nabi salla Allah alayh wa
sallam.
# Asal usul diet ini
7- Diet
ini tiada dalam al-Qur'an atau mana-mana hadith, sebaliknya ia terdapat dalam
kitab Taurat dan Talmud kaum Yahudi kini. Amalan diet ini sebenarnya adalah
peraturan diet agama Yahudi yang dikenali sebagai "Kosher" (Hebrew = כשר )
atau "Kashrut" (Hebrew = כַּשְׁרוּת).
8-
Kosher/Kashrut adalah set peraturan makanan dalam agama Yahudi sebagaimana yang
dijelaskan dalam Torah (Taurat) dan tafsir/syarah bagi Torah iaitu Oral Torah
(Talmud). Misalnya larangan memakan daging berserta susu terdapat dalam Exodus
23:19; Exodus. 34:26; serta Deutronomy 14:21 (rujuk disini: http://www.mechon-mamre.org/e/et/et02.htm).
Oral Torah
(Talmud) ketika mensyarahkan ayat-ayat ini menyatakan bahawa ia bermaksud
daging tidak boleh dimakan berserta susu. Kemudian para Rabbai Yahudi
memperluas larangan ini mencakupi ayam, iaitu ayam juga dilarang makan bersama
susu. Tidak cukup dengan itu kitab Talmud juga melarang mencampurkan daging dan
ikan dalam satu pinggan untuk dimakan bersama. (rujuk: http://www.jewfaq.org/kashrut.htm , http://www.jewfaq.org/kashrut.htm#Rules , http://www.jewfaq.org/kashrut.htm#Separation).
9- Bagi Yahudi
yang beriman dengan Torah dan Talmud, mereka perlu mematuhi peraturan-peraturan
makanan ini, kerana ia adalah arahan Tuhan bagi mereka sebagaimana yang
dikhabarkan dalam kitab "suci" mereka. Para saintis Yahudi
menjelaskan bahawa tanggapan sesetengah pihak bahawa peraturan-peraturan ini
mempunyai hikmah agar lebih menyihatkan badan tiada buktinya dari segi sains,
Maka para
Rabbai Yahudi menyimpulkan "kita mengikut peraturan ini semata-mata kerana
ia arahan Tuhan" atau Islam menyebutnya "ta'abbudi". Para
Yahudi mematuhi peraturan makanan ini sebagaimana para Muslimin mematuhi
peraturan makanan yang disyariatkan dalam al-Qur'an dan Hadith tanpa soal iaitu
dengan semata ta'abbudi. (rujuk: http://www.jewfaq.org/kashrut.htm#Why)
# Melayu ini Islam atau Yahudi?
10-
Persoalannya, kenapakah kaum melayu yang "dinobatkan secara percuma"
oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia sebagai beragama Islam secara tiba-tiba
mengekori syariat Yahudi pula??
11-
Adakah kamu lupa hadith yang berbunyi
"مَنْ تَشَبَّهَ
بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ –
Barangsiapa menyerupai suatu kaum bererti ia termasuk golongan mereka"
[Hadith Mauquf
Sahih sebagai kata-kata Huzaifah dengan hukum Marfu' , rujuk
penjelasan terperinci statusnya disini: http://ansarul-hadis.blogspot.com/2011/11/penjelasan-status-hadith-barangsiapa.html].
12- Atau
adakah kamu sudah menyerah kalah kepada Yahudi hingga mahu mengikut jejak
langkah mereka, lupakah kamu akan firman Allah SWT:
"وَلَن تَرۡضَىٰ
عَنكَ ٱلۡيَہُودُ وَلَا ٱلنَّصَـٰرَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَہُمۡۗ –
Orang-orang
Yahudi dan Nasrani sama sekali tidak akan senang kepada kamu hinggalah kamu
mengikuti agama mereka" [al-Baqarah: 120].
Dimanakah wala'
dan bara' kamu? kepada Allah dan Rasul atau kepada Yahudi?
13- Tidak
cukup dengan itu, kenapa perlu berdusta pula kepada Baginda Nabi salla Allah alayh wa
sallam,
mengaitkan sesuatu perkara yang tidak pernah Baginda salla Allah alayh wa
sallam sebut atau lakukannya,
lupakah kamu akan sabda Nabi:
"مَنْ كَذَبَ
عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ –
Dan siapa yang
berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa memastikan
ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di
neraka" [HR al-Bukhari dan Muslim]?
Adakah Syurga
itu terlalu nyaman bagi kamu hingga kamu mahukan panas Neraka?
# Apakah diet Nabi yang Sahih?
14- Diet
Nabi salla Allah alayh wa
sallam yang Sahih ialah beliau memakan makanan yang halal dengan jumlah yang
tidak banyak, itu sahaja. Sabit dalam hadith Nabi salla Allah alayh wa sallam
bersabda:
الْمُؤْمِنُ
يَأْكُلُ فِي مِعًى وَاحِدٍ وَالْكَافِرُ يَأْكُلُ فِي سَبْعَةِ أَمْعَاءٍ
Seorang mu'min itu makan dengan satu perut, sedangkan orang kafir makan dengan tujuh perut" [HR al-Bukhari, no. 5392].
15- Adapun hadith dengan lafaz:
نحن قوم لا نأكل حتى نجوع وإذا أكلنا لا نشبع
Kami adalah
suatu kaum, yang tidak akan makan hingga merasa lapar, jika kami makan maka
tidak sampai kenyang" ,
Hadith ini
tidak ditemui dalam mana-mana kitab hadith Ahlussunnah, baik kutub hadith
yang masyhur atau tidak masyhur.
Sebaliknya ia
hanya dijumpai dalam kitab syi'ah!! iaitu kitab hadith syi'ah karya al-Sayyid
al-Tabatabai (laknatullah) bernama Sunan al-Nabi (bab makanan dan
minuman, halaman 266). Tidak syak lagi bahawa hadith ini adalah hadith palsu,
pendustaan kepada Nabi salla Allah alayh wa sallam dan berkemungkinan besar ia
adalah ciptaan syi'ah (moga Allah melaknat mereka).
Kata-kata ini
bukan saja dusta kepada Baginda Nabi salla Allah alayh wa sallam, bahkan ia
bercanggah dengan sebuah hadith sahih yang menceritakan bahawa Abu Hurairah
pernah disuruh Baginda Nabi salla Allah alayh wa sallam minum susu hingga
perutnya penuh kenyang. Iaitu hadith yang dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam
Jami'nya al-Sahih (no. 6452).
Hadith Abu Hurairah
tersebut memberi faedah bahawa bolehnya makan minum hingga perut kenyang, namun
kenyang itu bukanlah hingga boleh memudharatkan diri, hingga kenyang masih mahu
tetap makan dan makan dengan banyak.
Sekian,
Allahua'lam
Muhammad
Fathi bin Ali
Ma'had `Aaliy
Li Quran wa `Ulimihi - al-Azhar al-Syarif
Iskandariah,
MesirTamat Nukilan...
Moga Bermanfaat.
Hafid Sulaiman
FB Page: Kesihatan Adalah Anugerah
No comments:
Post a Comment