Friday 7 November 2014

Makanan Pesakit Kencing Manis

ESP ADALAH MAKANAN UNTUK PESAKIT KENCING MANIS


Diabetes atau kencing manis adalah penyakit yang menghantui ramai rakyat Malaysia. Kompilasi daripada penyakit kencing manis ini boleh menyebabkan pelbagai masalah seperti kerosakan mata, saraf, buah pinggang dan boleh menyebabkan strok. Mengawal paras gula dalam darah adalah satu tindakan yang bijak untuk memastikan pesakit kencing manis dapat mengurangkan risiko kompilasi yang lebih teruk. Mengubah tabiat pemakanan perlu dilakukan segera apabila seseorang itu dipastikan menghidap penyakit kencing manis.


Ubah Tabiat Pemakanan Pesakit Kencing Manis.


Langkah pertama yang wajib diambil oleh pesakit kencing manis adalah mendapatkan khidmat  nasihat pemakanan daripada doktor dan perunding pemakanan. Mereka akan memberi tahu anda beberapa tips pemakanan dan cara penyediaan makanan yang terbaik untuk pesakit kencing manis.

Selain itu, sebagai langkah alternatif, pesakit kencing manis juga boleh membuat carian di internet atau mana-mana buku panduan pemakanan untuk mereka. Ini menunjukkan bahawa anda ingin mengurangkan risiko kompilasi yang lebih teruk.

Semua panduan dan nasihat yang anda peroleh tidak akan berjaya tanpa ada keinginan untuk berubah di dalam tabiat pemakanan. Jika dulunya anda kurang makan sayuran dan buah-buahan, kurang minum air kosong, suka makanan dan minuman yang manis, sekarang anda perlu ubah tabiat pemakanan tersebut.

Ubah tabiat pemakanan ini memerlukan kemahuan yang tinggi. Tidak cukup dengan hanya anda tahu apa yang perlu dimakan, bahkan anda mahu untuk makan  makanan tersebut. Sedarlah bahawa anda adalah pesakit kencing manis. Pemakanan seimbang kawal risiko diabetes.

Tips Makanan Pesakit Kencing Manis


Tips yang sering dianjurkan adalah dengan mengurangkan pengambilan karbohidrat. Atau cara mudahnya kurangkan hidangan nasi atau roti putih.

Tujuan mengurangkan karbohidrat adalah untuk mengurangkan paras gula dalam darah dan mengekalkannya pada paras normal.

Namun, pemahaman yang lebih tepat tentang karbohidrat adalah berkaitan dengan indeks glisemik. Indeks glisemik adalah satu ukuran tentang kadar cepat atau lambat metabolisma karbohidrat makanan untuk ditukarkan kepada kepada gula darah di dalam tubuh. Banyak sebab makanan yang rendah indeks glisemik baik untuk anda.

Pemahaman tentang indeks glisemik lebih utama daripada pemahaman tentang kandungan gula dalam makanan. Sebahagian pesakit kencing manis lebih menumpukan panduan tidak boleh mengambil gula atau makanan manis. Namun sekarang anda lebih perlu memahami indeks glisemik untuk kesihatan anda.

Makan makanan yang rendah indeks glisemik untuk rendahkan risiko kompilasi kencing manis


Secara umumnya, makanan yang mempunyai kandungan indeks glisemik yang tinggi akan menyebabkan paras gula dalam darah juga tinggi dan tidak normal.

Berikut saya paparkan beberapa jadual yang saya ambil di google untuk panduan. Anda boleh membuat pencarian yang lebih dalam mengenai hal ini sebagai panduan pemakanan pesakit kencing manis.

Credit: www.catalystgym.com

Credit: www.sugarfreeinstitute.com



ESP Makanan Pesakit Kencing Manis.


Di dalam nutrisi Shaklee, ESP atau protein soya adalah digalakkan untuk dijadikan makanan harian. Ia rendah indeks glisemik dan rendah kandungan gula. Ia memberikan pelbagai manfaat kesihatan kepada pesakit kencing manis dalam mengawal paras gula dalam darah.

Setiap sajian ESP, mengandungi 10gram karbohidrat manakala kandungan gula adalah 9 gram. Indeks Glisemik ESP adalah 39. Indeks glisemik ESP adalah rendah menjadikan ia sangat sesuai untuk pesakit kencing manis.

Di samping itu, ESP juga memberikan tenaga yang berpanjangan kepada pesakit kencing manis dan mengurangkan rasa lapar.

Pesakit kencing manis juga memerlukan protein. ESP yang mengandungi kandungan 9 asid amino penting membantu membina sel-sel baru untuk pesakit kencing manis. Sel-sel badan dalam pesakit kencing manis banyak yang rosak akibat kandungan gula dalam darah yang tinggi.

Saya syorkan di sini, ESP sebagai makanan harian pesakit kencing manis untuk tujuan menstabilkan paras gula dalam darah dan mengurangkan risiko kompilasi penyakit kencing manis.

Anda Perlukan Supplement Kesihatan?


Jika anda atau ahli keluarga anda dan orang tersayang merupakan pesakit kencing manis, dan anda memerlukan supplement kesihatan untuk anda dan mereka, Shaklee mempunyai pilihan untuk anda.

Ia bukanlah ubat tetapi ia adalah makanan tambahan atau supplement untuk membantu penyembuhan dan mengurangkan masalah anda. Setiap tahun Shaklee membuat lebih daripada 100,000 kajian kualiti dan lebih daripada 350 ujian saringan bahan bahaya bagi setiap bahan baru. Ini menjadikan supplement kesihatan Shaklee adalah selamat, berkesan dan mesra alam.

Supplement berikut mungkin diperlukan oleh pesakit kencing manis sebagai makanan tambahan:

1) VIVIX

 ====================
Jika anda memerlukan supplement kesihatan yang dijamin selamat, berkesan dan semula jadi, anda boleh berhubung dengan saya untuk khidmat nasihat percuma:
====================
Hafid Sulaiman
SMS/WhatsApp: 013-3727 508
FB Page: Kesihatan Adalah Anugerah.

1 comment:

  1. Mintak dijauhkanlah dari penyakit kencing manis ni. Kena jaga pemakanan. Cegah sebelum kena.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...